Hofferidning och Grållelastning

Gick till ridhuset imorse med Hoffe. Det blev mycket långsidor och medellinjen, som på en stor 8a.

Det blev samling/ökning, öppna och rakriktning. Han var riktigt duktig! Jag har lärt mig att det inte är någon idé att ställa för höga krav eftersom han bara stressar upp sig och/eller bara står och studsar. Och eftersom allt gick så bra, förutom rakheten i samlade traven, så behövdes det inga högre krav just nu.

Blev lite förvänd galopp igen, ganska hafsigt för jag orkade inte rida ihop honom helt men vi klarade ett 4kantspår i båda varven! Men ginade ordentligt i hörnpasseringarna.

Efter ökningarna blev han stark, och ju mer jag tog i tygeln, desto mer hängde han i bettet. Så använde sitsen och rösten mer på slutet, och vad mycket bättre det gick på en gång!

Tur att vi klippte honom igår, annars hade han nog varit dyngsur, haha!

Vid 12tiden, när Clara hade hoppat klart på Qvickan så blev det lastträning med Grålle. Qvickis fick gå in först och sen försökte vi locka på Grålle.

Efter en stund med skramlande havrehink så klev han faktiskt in! Överlycklig! Backade ut honom och provade en gång till, tog max 5 minuter så var han på igen. Framsteg! Otroligt snällt av Clara och Lena att ta sig tid att hjälpa mig, var nog tack vara dom och Q att han kom på.

Nästa gång får vi prova att stänga luckan, sakta men säkert!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Frida

Blogg om hästar, träning och vardag

RSS 2.0